Kyllä, suosikkikirjoittajanne tekee paluun päätteen äärelle. Kesähelteet ja tyhjä kaupunki avaavat mahdollisimman muutaman ajatuksen esittämiseen.
Ihmiset tulevat esittämään taas kerran kysymyksen taksinhintojen noususta. Itselleni asia tuli täysin yllätyksenä. HTA:n lehteä lukeneenakaan en ollut kuullut hintojen tarkastamisesta. Luinkohan sen siitä Metro-lehdestä, kun harrastin raitiovaunua vajaa kuukausi sitten.
Reilut puolitoista vuotta kestänyt kuljettajan urani on tuottanut jo kaksi taksapäätöstä. Päivän lähtömaksu on noussut 30c ja yön peräti 60c. Vanhaa kilometri taksaa en enää muista mutta siinäkin on ollut nousua. Nyt tosin osui alv:n nosto prosentilla samaan hetkeen. Yrittäjä ei tietenkään alvista saa itselleen mitään mutta kuluttajan kustannukset nousevat entisestään.
Kustannukset ovat tietenkin kovat ja kuskin palkkakaan ei ole kummoinen näinä vaikeina aikoina mutta molemmat taksankorotukset ovat tulleet huonoihin aikoihin. Viime kesänä olisi pitänyt olla nostamatta. Kysyntä oli selvästi laskemassa ja ihmiset sijoittivat vähät rahansa johonkin muuhun kuin taksilla ajamiseen. Vanha taso olisi pitänyt pitää ainakin toistaiseksi. Vaikka korotukset on todellisuudessa ovat vain muutamia prosentteja, tuo se väistämässä tarkalle asiakkaalle pohdittavaa.
Taksihan ei ole suomessa kallis, jos vertaa yleiseen hintatasoon. Tietenkin lähes minimipalkkaiselle tällainen ylellisyys on harvinaista mutta se johtuukin palkkojen huonosta ostovoimasta. Jos vuokran maksuun menee ensin kolmannes käteen jääneestä palkasta ja vielä kehtaa syödä ja miettiä säästävänsä rahaa, niin ei siitä paljon jää taksilla hurjasteluun.
Kate on pientä ja kustannukset suuria. Autot maksaa, dieselin hinta nousee jatkuvasti ja meidän oloissa ja taksikäytössä auto kuluu paljon enemmän ja vaatii huoltoja. Kysellään, että miksi ajetaan kalliilla autoilla. Siksi, että ne kestävät paremmin ja onhan se työkalu, jossa kuljettajan pitäisi siinä viihtyä. Kysytään, miksi autoa pitää vaihtaa niin usein. Siksi, että 300 000 kilometriä Bemarin tai Mersun lasissa jättää jo sellaisia jälkiä, että uusi auto on järkevämpi, kuin jatkuva korjaaminen.
En tiedä millä systeemillä TJP:n maksitaksit pyörivät, jos meinavat ajaa halvemmalla. Joku siinä mättää. Autotkin ovat uusia Sprinttereitä, jotka maksavat jotain 100 000 euron paikkeilla. Kyllä sitä monta vuotta maksetaan nykyisilläkin taksoilla. Ellei sitten jokainen kuljettaja ole jotenkin yritysvastuullinen. Enpä tiedä.
Kauanko suomalainen taksi pysyy vielä laadukkaana ja luotettavana? Aika näyttää.
No comments:
Post a Comment