Wednesday, 27 January 2010

"Paina sitä kaasua, pelle!"

Viimeiset pari kuukautta on ollut pinna turhan kireänä liikenteessä. Eikä se johdu pelkästään pikkujoulukauden ärsyttävistä asiakkaista, mikä onkin jo aivan toinen tarina. Kyseessä on suomalainen liikennekäyttäytyminen, jota yleensä puolustellaan vain sillä, että Etelä-Euroopassa taikka Intiassa on pahempaa. No se ei minua hirveästi lohduta, kun joudun päivittäin katsomaan näitä urpoja, jotka syyttävät vielä kaikenlisäks kaikesta ammattikuskeja eli takseja.

Liikennevaloista lähteminen tuntuu olevan maailman nopeimmalle kansalle todella hankalaa. Ensin on hirveä kiire, vaihdellaan kaistoja ja valitaan valmiiksi lyhin jono, jotta voidaan sitten kiilata kaikki viiden metrin jälkeen. No punaiseksi valo vaihtuikin. Ratkaisuja on ruuhkassa kaksi. Yleensä vedetään härkisti punaisia päin ainoastaa jäädäkseen keskelle risteystä, koska edessä ollut jono ei liikkunatkaan. Muuten sitten jäädään valoihin. Joskus jarrutetaan varmudeksi, vaikka ei olla vielä keltaista nähty ja sitten, kun se syttyy painetaan kaasua ja vedetään punaisia päin. No onhan toki näitä, jotka myös jäävät sitten valoihin. Tuntuu, että puolet kuskeista yrittää leikkiä ekotehokasta autoa ja varmaan vetävät vapaan päälle ja sammuttavat moottorin, koska niin mahdottomalta se lähtö välillä tuntuu. Kun valo on vihreä, laitetaan vaihde sisään ja katsotaan ihan varmuudeksi vielä ympärille, kunnes uskalletaan nostaa kytkintä. Ruuhka-ajossa tämä tarkoittaa, että tietyistä liikennevaloista pääsee läpi ehkä kolme autoa. No sitten siitä vierestä lähdetän vähän hätäisemmin ja eikö sitten suututa. Juppi ei perkele minua ohita Sitten turbopassatit ja nelivetoaudit kurvaa pitkin Helsinginkatua ja vedetään kahden kaistan yli, kun halutaankin Vauhtitielle.

Näin talvikeleillä olen seurannut innolla milloin ajan jonkun idiootin kylkeen. Päivittäin on näitä, jotka tulevat parkkipaikoilta taikka huoltoasemilta tai haluavat kääntyä vasemmalle. Mielestäni, jos minä joudun jarruttamaan normaalinopeudella niin silloin toinen teki virhearvionnin. Vielä en ole viittiny vetää päälle, kun siinä menee sitten työt. Minkä helvetin takia sitä pitää vääntää johonkin väliin etenkin, jos minun takaani ei tule autoa. Näillä keleillä, kun se auto ei kihdy niin hyvin, eikä minun jarruni toimi. Tänään viimeksi kuorma-auto veteli ylläri käännökseen suoraan edestä. Vilkkuakin oli näytetty ehkä kilometri sitten viimeksi.

Mikä siinä vilkun käytössä on niin vaikeata? Tuntuu, että vähääkään hienommassa autossa se on aina pannassa. Mikä siinä niin hävettää. Ennen näitä kolmen välähdyksen automaatioita kuskit yleensä sentään väläyttivät sitä vaihtaessa kaistaa moottoritiellä, jota ei yleensä huomannut, koska näköjään yrittettiin tehdä jotain ennätystä vilkun nopeudella. Parhaimmillaan tunnuttiin menevän millisekunneissa ja suoraan puskuriin kiinni vauhtia 130km/h. Liikennettä sujuvoittais huomattavasti, jos muut tiellä liikkuvat tietäisi mitä muut tekevät. Kiertoliittymät ovat myös hyvä esimerkki tästä. Miksi ei voi näyttää vilkkua, kun siitä poistuu? Sitten on edelleen näitä sankareit, jotka eivät osaa niitä sääntöjä ja kiertävät vilkku vasemmalle ympyrää. Luulisi, että tämä osattaisiin jo tehdä.

Sitten niitä ajovaloja ei tajuta käyttää välillä edes pimeällä. Laki on kuitenkin mikä on ja se ei ole millään tavalla turha. Auton nyt vaan näkee niin paljon helpommin, kun ajovalot on päällä. Sitten on näitä, jotka ajavat sumuvalot päällä ympäri päivää tai öisin. Ainoa syy täytyy olla se, että auto näyttää jotenkin coolimmalta. Väärin asennettuna ne häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot, joita osataan joskus pitää päällä kilometri tolkulla taajamassakin.

Opetelkaa tai menkää bussilla. Tai vielä parempi. Kävelkää.

No comments:

Post a Comment