Hybridit
Viimeisen puolen vuoden aikana on datalla esiintynyt useita ennakkotilattuja hybriditaxitilauksia. Eräänä yönä, jopa kaivattiin tolpalle hybridiä. Viimeksi datalla puhuttiin ekotaksitilauksesta. Tiedän, että mielipiteeni saattaa nostaa karvat pystyyn ns. ympäristötietoisella porukalla. Mielestäni tämän hetken ainoa Helsingin taksiliikenteessä esiintyvä hybriditaksi Toyota Prius ei välttämättä sovellu taksikäyttöön ja niiden pyytely haiskahtaa omatunnon viherpesulta.
Prius on ensimmäisiä peruskansalaisille soveltuvia hybridejä hintansa puolesta, joskaan mistään halvasta autosta ei ole kyse. Tutkin netistä erillaisista lähteistä arvosteluja ja testejä liittyen autoon ja eräässä amerikkalaisblogissa testikuljettaja valitteli, ettei luvattuun n. neljän litran kulutukseen sadalla pääse ellei aja todella hitaasti kiihdyttäen ja varovasti, jos silloinkaan. Auton bensamoottorihan käynnistyy, jos kaasua painaa vähänkin liian raskaasti, eikä se sammu toivotulla tavalla. Eli liikenteen saa hyvinkin tukkoon, jos pyrkii todella rauhalliseen ajoon. Auton ajo-ominaisuudet eivät kuulema vedä mitenkään vertoja MB-BMW akselille. Volvohan on traktori. Eräs kuljettaja Hesarin haastattelussa väitti menoveden kulutuksen pudonneen puoleen. Mihin verrataan on ensimmäinen kysymys? Autobildinkin testin mukaan auton keskikulutus oli selvästi enemmän ja testin autoista ero tehtaan ilmoittamaan oli suurin. Nykyiset pihit dieselturbot pääsevät jo aika hyviin lukemiin ja autoilijalla on huomattavasti enemmän vaihtoehtoja. Oman kokemukseni perusteella Prius olisi auto, jota saisi pyydellä anteeksi, koska suuri osa asiakkaista on tasoa "minä mihinkään riisikuppiin mene." ja toisilla saattaa olla tavaraa sen verran, ettei se tavaratilaan mene. Nimittäin tavaratilasta suuri osa menee akuille. Yhdysvalloissa tilanne on eri ja New Yorkissa hyväksytyt yellow cab mallit ovat lähes kaikki hybridejä. Suomeen ei ole sellaisia vielä saatu markkinoille kuin Prius ja Hondalta tullut juuri uusi malli. Mersua taitaa jo saada hybridinä mutta hinta on sen verran suolainen, ettei sitä kannata taksikäyttöön ottaa.
Sitäpaitsi hybridit kulkevat bensiinillä ja vaikka kulutus olisi 30-40% vähemmän niin bensan hinta on jo sen kolmanneksen korkeampi eli se ei oikeasti houkuta yrittäjää. Huoltotarve on Toyotoilla nykyään jo kovempi ja uusi teknologia tuo uusia haasteita. Sen lisäksi Toyota ei taida olla niitä ympäristöystävällisimpiä autoyrityksiä, vaikka firma on lanseerannut erillaisia ympäristöohjelmia. Muistakaa myös, että firma on kovasti kiinni autourheilussa, jota monet ympäristömieliset eivät voi sietää. Sen sijaan esimerkiksi Renault on pudottanut rajusti panostaan mm. Formuloihin ja BMW vetäytyi hommasta kokonaan. Kenenkään hiilijalanjälkeä yksi hybriditaksilla ajettu matka ei vähennä. Hybrideihin pitäisi siirtyä, jos siitä tehtäisiin ammattiliikenteelle oikeasti kannattavaa ja eri automalleja tulisi markkinoille kuljettajan tarpeisiin.
No comments:
Post a Comment