Tuesday 24 November 2009

Taxi FAQ 2

Vapaa valo

Taksin katolla on keltainen kupu, josta näkee taksin asemapaikan ja numeron. Kun kuvussa on valo, taksi on vapaa. Kun kupu on pimeänä on taksilla joko asiakas, meno asiakkaan luokse, tauko tai vuoro ei ole päällä. Todennäköisesti kuvusta on lamput palanut tai kuski haluaa viestiä, ettei halua juuri sinunlaista juoppoa kyytiin.

käsipystyt

Taksin saa toki yrittää ottaa lennosta. Yleisesti ottaen suomessa se ei ole tapana, josta kertoo jo tolppien suuri määrä. 80-luvula oli kuitenkin ajoa niin paljon, ettei tolpilla paljon autoja ollut. Viikonloppuisin tämä tuottaa ongelman, kun kaikki haluaa taksin heti ja nyt, joten lähimpään autoon yritetään sisään katsomatta ensin valoa katolla (ks. kohta 1.) tai onko asiakasta kyydissä. Ihmetyttää välillä se, että vaikkei autoissamme ole tummenettuja laseja, ei tahdo näköhavainto saavuttaa katsojan näkökeskusta. Autoon on oikeasti yritetty, vaikka joku jo istuu siellä ja sitten hetken hölmistyneenä todettu, että ok. Yksi viikonloppu Kurvissa polttelin kavereiden kanssa tupakkaa ennen lähtöä niin eikö joku jätkä tunkenut autoon sisään, vaikka sanoimme sen olevan varattu. Häntä ei tuntunut edes kiinnostavan se, ettei autossa ollut kuskia. Ennen kuin ehdin reagoida kunnolla kävi jo taksikuski ystäväni pienessä maistissa repimässä äijän ulos autosta, kun ei meinannut helpolla tulla.

Niin ja vielä. Älkää yrittäkö ottaa taksia lenosta Kaivokadulla, Kaisaniemenkadulla, Vilhonkadulla, Simonkadulla, Onnelan edestä, KY:n edestä, Lasipalatsin edestä jne. Taksit eivät saa ottaa käsipystyjä tolppien vierestä mikäli a) tolpalla on autoja b) tolpalla on asiakkaita. Jos taksin saaminen tuntuu hankalalta kannattaa lähteä kävelemään kotiin päin niin eiköhän matkan varrelta joku ota kyytiin.

Tolpat

Helsingissä on taksiasemia, jonne autot kerääntyvät odottamaan kyytiä. Ennen vanhaan asiakas soitti taksiasemalle tolppapuhelimeen. Nykyään puhelu kääntyy auton puhelimeen tai autojen puutteessa keskukseen. Olen ottanut puhelutilauksia vastaan tolpalta 80 ollessani isossa ruudussa. Tosin ajaen 90 km/h Tuusulan moottoritietä. Tolpalle soittamisessa on hyviä puolia se, että voidaan välttää ajonvälityksen kautta tulleista "rikkinäinen puhelin"-efekteistä ja asiakas voi jopa antaa hyvät lisäohjeet suoraan kuljettajalle, mikäli on tarpeen.

Teille viikonloppu juhlijoille tiedoksi. Älkää menkö oikeasti tolpalle 37 eli asema-aukio. En muista ajaneeni viikonloppuyönä kertaakaan sille pölkylle. Sinne on ärsyttävä ajaa ja jonoa on helvetisti. Annankatu eli 5 on myös ongelmallinen. Tolppa on sen verran etelässä, ettei vapaat taksit tullessa lännestä, idästä tai pohjoisesta viitsi ajaa sinne asti, kun saa kyydin tarpeen vaatiessa vaikka Ruoholahdenkadulta tai 25:lta tullessa lännestä, pitkin Manskua ja viimeistään Museokadun pölkyltä tullessa Pohjoisesta sekä Hakaniemen ympäristöstä tullessa idästä. Lisäksi raitisilma tekee hyvää selventää päätä ja kuljettaja kiittää.

Taksikurssi

Uusi laki taksien koulutuksesta astuu ensi vuonna voimaan ja tästä on kysynyt muutama kaveri. Luulin ensin, että vaatimus tarkoittaa ns. laatuseminaareja mitä taksiautoilijat (yrittäjät) käyvät. Mutta kyse on siis siitä, että taksikoulutus yhtenäistetään koko maassa. Eli jokainen kuljettaja paikallistietämyksen lisäksi opiskelee asiakaspalvelua ja turvallisuusasioita. Erona vanhaan systeemiin on se, ettei monilla paikkakunnilla ole välttämättä tarvinnut käydä minkäänlaista kurssia vaan liitettä (ammattiajolupa, joka kertoo asemapaikkasi esim. Helsingin-liite) on voinut hakea pelkästään kokeen ja laitekoulutuksen läpikäymisellä. Eroja on voinut olla myös kurssien sisällöissä. Minä siis olen käynyt tällaisen kahden viikon 8-16 koulunpenkillä tyylin kurssin, joten uusi laki tuskin koskee minua enää.

Kurssi on hyvä ja jopa parempi ja kattavampi kuin minkään muun perusammatin takaava pikakurssi kuten anniskelupassi, hygieniapassi, tulityö- ja työturvallisuuskortti. Järjestyksenvalvojaksikin pääsi ennen viikonloppukurssilla mutta onneksi sitä koulutusta on laajennettu.

MAXI TAXI

Maxi takseista on myös kyselty. Asia tuntuu olevan epäselvä enkä sitä oikeastaan yhtään ihmettele. Kyse on kuitenkin suhteellisen monimutkaisesta laista.

Taksiliikene on suomessa säännöstelty ja sen suorittamista valvoo lääninhallitus, joka myöntää taksiluvat ja vahvistaa ajovuorolistat sekä poliisi, joka myöntää ammattiajoluvat. Taksiliikennelaissa puhutaan henkilöautolla suoritettavasta ammatillisestä henkilökuljetuksesta. Tilataksit ovat myös rekisteröity henkilöautoiksi! Taksiksi lasketaan siis auto, joka voi kuljettaa 4-8 henkilöä matkustajina. Taksiliikennettä koskee myös säännöt asemapaikoista eli kaupungeista jossa pääsääntöisesti ajetaan ja toiminta-alueesta eli alueesta missä saadaan ottaa asiakkaita kyytiin. Helsinkiläinen siis saa ajaa Helsingissä aina tolpalle, Toiminta-alueella tyhjälle tolpalle, Lähialueiden yhteisliikeneasemilla määriteltyjen määrän joukkoon mutta ei saa toimittaa esimerkiksi Tampereella tätä toimintaa. Huhun mukaan nykyinen työkaverini on kerran saatuaan keikan Lappeenrantaan jäänyt sinne ajamaan viikonlopuksi. Huhua ei ole vahvistettu.

Mitä sitten TJP Lines ja muut pienemmät toimijat kuten Easy Cab Comppany? He hoitivat aikoinaan kaupungin inva-kuljetuksia ja kalustossa onkin iso kasa pyörätuolin mentäviä Sprinttereitä. Monet invalidit joita tunnen valittavat edelleenkin heidän palveluistaan ja muiden ns. tilausliikenne taksien kuskeista, joilta ei siis käytännössä vaadita ammattiajo pätevyyttä, koska ei ajeta tolppa-ajoa. TJP kuitenkin menetti invakyydit ja näköjän pelkästään ison autojen tilauskyytiä ei ole tarpeeksi ja piti keksiä tekemistä kuskeille.

He kiertävät taksiliikennelakia, koska ei ole olemassa lakia, joka koskisi kuorma-autolla rekisteröityjen autojen ammattimaisesta henkilökuljetuksesta. Joten heitä ei koske mitkään yllä kerrotut asetukset taikka mitkään säännöt. Esimerkiksi jo ylempänä mainittu kielto ottaa asiakasta tolpa välittömästä läheisyydestä tolpalla ollessa autoja ei koske maxi taxeja ja he röyhkeästi käyttävät tätä hyväkseen. Autoja pysäköity suoraan ravintoloiden ovien läheisyyteen taikka keskustan bussipysäkeille yöaikaan. Siksi tämä ärsyttää taksinkuljettajia. En tosin itse ymmärrä voiko tuolla tavalla saada tarpeeksi kyytejä, että se oikeasti kannattaisi.

Ainoa perustelu kaltaisen liikenteen harjoittajilta on ollut se, että se on laillista. Minun mielestäni kyseisen laisessa liikennöinti muodossa pitäisi kaikkien toimia samojen pelisääntöjen, lakien ja koulutusten kanssa. Sitähän ihmiset eivät oikeastaan tajua, että Suomessa saa harjoittaa ammattimaista henkilönkuljetusta kyllä ihan vapaasti. Jokainen voi perustaa kuljetusyrityksen ja myydä kuljetuspalveluita haluamaansa hintaan. Erona on vain se, ettei silloin pidetä kupuja, eikä ajeta tolpalle ja hinnat voidaan sopia täysin tilanteen mukaan. TJP taas yrittää esittää entisillä tilausajo-autoilla olevansa takseja, joiden hinnat eivät välttämättä toteuta yleistä taksapäätöstä.

Asiakas älä ota maxitaxia kadulta. Jos tarvitset ison auton voi tilata sellaisen taksikeskukseta, suoraan vaikka Kovaselta taikka muulta isolta tilausajo palvelulta tai vaikkapa TJP Linesiltä. Harva ottaa edes pimeätä taxia ja nekin ovat paljon halvempia kuin TJP Linesit ja kummp., vaikka kyseessä on käytännössä pimeä taksitoiminta.

No comments:

Post a Comment